Son dönemde oyun sektörü çok büyük bir dönüşüm sürecinden geçiyor. Oyun konsollarının ve bu konsollara özel oyunların şekillendirdiği rekabet alanı, yerini hızla abonelik servislerine ve PC oyunculuğuna bırakıyor. Microsoft’un Game Pass’i ve Sony’nin PlayStation Plus’ı gibi servisler, artık konsolların önüne geçmiş durumda. Oyunlar pahalılaşıyor, bu da oyuncuların abonelik servislerine yönelmesine neden oluyor.
Bu değişim, sadece oyun oynama alışkanlıklarını değil, oyuncu kitlesini de etkiliyor. MIDiA Research’ün yayımladığı yeni bir rapor, oyuncuların oyun oynayarak geçirdiği sürenin azalırken, oyun videoları izlemeye ayırdığı sürenin artıştığını ortaya koyuyor.
Oyuncular oynamaktan çok izliyor
MIDiA Research’ün 17 sayfalık raporuna göre, ortalama bir oyuncu haftada yaklaşık 16 saatini bu hobiye ayırıyor. Ancak bu sürenin yalnızca 7,4 saatini oyun oynayarak geçiriyorlar. Buna karşın, oyunlarla ilgili videolar izlemeye ayırdıkları süre 8,5 saate ulaşıyor. Peki neden oyunlar pahalılaşıyor?
Araştırma, farklı yaş grupları ve ülkelerden oyuncularla yapılırken, bu trendin sadece gençlerin Twitch ve YouTube kullanımı ile açıklanamayacağını vurguluyor. Ekonomik sebepler de bu değişimde büyük rol oynuyor. Artan oyun fiyatları ve azalan alım gücü, oyuncuların oyunları bizzat oynamak yerine videoları ve yayınları izleyerek yetinmesine yol açıyor. Bu da bize oyunlar pahalılaşıyor sorununun ciddiyetini gösteriyor.
Twitch ve YouTube, oyun sektörü için rakibe dönüştü
Twitch ve YouTube gibi platformlar, önceleri oyun şirketleri için birer tanıtım aracıyken, bugün artık oyuncuların vaktini çalan bir rakip ve aynı zamanda potansiyel bir gelir kapısı haline geldi. Bazı stüdyolar, bu yayınları kendi kontrolü altına almayı hedefliyor. Nintendo’nun, oyunlarıyla ilgili videoların sadece kendi onayladığı platformlarda paylaşılmasına izin vermesi bu yöndeki ilk adımlardan biriydi. Ancak bu strateji şimdilik başarılı olmadı.
Artan oyun maliyetleri alarm veriyor
Oyun oynamaya ayrılan sürenin azalmasının bir diğer nedeni de oyun yapım maliyetlerinin artması. Eski PlayStation patronu Shawn Layden’a göre, her yeni jenerasyonla birlikte oyun yapma maliyetleri katlanarak artıyor. PS1 döneminde 1 milyon dolara yapılan bir oyun, PS4 döneminde 150 milyon dolara kadar yükseliyor. Layden, PS5 döneminde AAA bir oyunun maliyetinin 300-350 milyon dolara ulaştığını belirtiyor. Bu maliyetlerin daha da artmasının sürdürülemez olduğuna dikkat çekiyor.
Maliyetlerin artması, oyun fiyatlarının da doğal sınırlarını aşmasına neden oluyor. Bu da stüdyoların risk almaktan kaçınmasına ve finansal krizlere sürüklenmesine yol açıyor. Oyunlar pahalılaşıyor, bu yüzden stüdyolar daha az risk alıyor.
Kısa oyunlar yeni trend olabilir
Layden’a göre oyun sektörü bu yeni gerçekliğe uyum sağlamak zorunda. 100 saatlik devasa oyunlar yapmak yerine daha kısa süreli ve odaklanmış oyunlar geliştirilmesi finansal olarak daha mantıklı. Veriler de bu öneriyi destekliyor: Oyuncuların çoğu uzun oyunları yarıda bırakıyor.
Konsolların önemi azalıyor
Tüm bu gelişmeler, Sony ve Microsoft gibi devlerin neden konsollardan ziyade Game Pass ve PlayStation Plus gibi abonelik servislerine odaklandığını gösteriyor. Konsolların donanım tarafında önemli bir ilerleme kaydetmesi şu an için pek olası görünmüyor. Sektörün geleceği, daha kısa oyunlar ve daha ekonomik çözümler etrafında şekillenecek gibi duruyor.