Haberlerin dönüm noktasına ulaşmasıyla birlikte içerik oluşturucular eski medyayı geride bırakıyor. Ameer Al-Khatahtbeh, 2020 yılında Rutgers Üniversitesi’nden gazetecilik bölümünden mezun oldu. Ancak geleneksel bir haber odasında çalışmak yerine Müslüman topluluğa hizmet veren kendi dijital haber markasını kurmaya karar verdi. Dört yıl sonra, 25 yaşındaki Al-Khatahtbeh, TikTok’ta 2 milyondan fazla ve Instagram’da 5.3 milyondan fazla takipçi topladı.
Genç Filistinli-Ürdünlü girişimci, insanların, özellikle de en genç izleyicilerin haber alma biçimini yeniden şekillendiren milyonlarca bağımsız yaratıcıdan biri. tarafından yayınlanan en son Dijital Haber Raporuna göre, koronavirüs pandemisinin ilk günlerinde dünya çapında haber tüketimi bir dönüm noktasına ulaştı; daha fazla insan geleneksel haber kuruluşları tarafından yönetilen web sitelerinden ziyade TikTok, YouTube ve Instagram gibi sosyal medya platformlarına yöneldi. Reuters Gazetecilik Çalışmaları Enstitüsü Raporda, geçen yıla göre yüzde beş artışla 24 yaşın altındaki her 5 yetişkinden birinin haber kaynağı olarak TikTok’u kullandığını belirtiyor. Britanya İletişim Ofisi’ne göre, Birleşik Krallık’taki genç yetişkinler artık televizyon yayınlamaktan daha çok TikTok izleyerek vakit geçiriyor.
İçerik oluşturucular için yeni trend
Reuters Enstitüsü’nün raporuna göre bu değişim kısmen “gazetecilerden ziyade etki sahibi kişiler tarafından sunulan daha erişilebilir, resmi olmayan ve eğlenceli haber formatlarına” duyulan arzudan kaynaklanıyor ve tüketicilerin “daha alakalı hissettiren haberler aradıklarını” da ekliyor.
Bu kesinlikle, dünya nüfusunun dörtte birini oluşturan “Müslüman topluluğa odaklanan ana akım bir yayın olmadığının” farkına vararak bir izleyici kitlesi oluşturan Al-Khatahtbeh’in deneyimi. Yalnızca TikTok’ta @Muslim’in takipçi sayısı, Fox News’i izleyen günlük ortalama 1.1 milyon izleyiciden daha fazla. New York Times ve The Washington Post gibi birkaç ulusal yayının dijital izleyici kitlesi büyüyerek on yıl öncesine göre yüzbinlerce daha fazla okuyucuya ulaşmalarına olanak tanırken, gazeteciliğin ekonomisi değişti.
Tanınmış haber kuruluşları, sosyal medya sitelerinden kendilerine gelen trafik miktarında bir düşüş gördü ve reklamverenlerin önceden bu sitelerde harcamış olabileceği paranın bir kısmı artık içerik oluşturuculara akıyor. İnternette hayata başlayan bazı yayın organları bile, BuzzFeed News’in Nisan ayında kapanması, Vice’ın iflas etmesi ve Gawker’ın Şubat ayında ikinci kez kapanmasıyla zorluklar yaşadı. Trendin devam etmesi muhtemel. Reuters Enstitüsü Direktörü Rasmus Kleis Nielsen: “2000’li yıllarda doğanların sırf yaşlandıkları için bırakın yayın ve basımı, birdenbire eski moda web sitelerini bile tercih edeceklerini beklemek için makul bir neden yok” dedi. Amerika Birleşik Devletleri dahil 46 ulusal pazarda yaklaşık 94.000 yetişkinin katıldığı çevrimiçi bir ankete dayanıyor.
Bağımsız çevrimiçi haber programı yapımcılarının çokluğu ön plana çıktıkça, bunun toplum açısından sonuçları hala odak noktasına gelmeye devam ediyor. Olumlu bir etki, daha geniş bir yelpazedeki seslerin, geleneksel gazeteciliğin bekçileri tarafından oluşturulan anlatılara meydan okuyabildiği, daha çeşitli bir medya ekosistemi. Ancak bu aynı zamanda eski haber kuruluşlarının otoritesini zayıflatmaya da hizmet ediyor ve orijinal haberciliğin birincil kaynağı olan haber odalarının desteğini tüketiyor.