Araştırmacılar, Eski Mısır sanatının ardındaki bazı ince gizemleri az önce çözdüler. Ekip, yeni tarama tekniklerini kullanarak, sanatçıların ya sıfıra uygun olmayan ya da yeniden çalışma gerektiren mezar resimlerine nasıl yaklaştığını ve onları nasıl değiştirdiğini gösterdi.
Eski Mısır resimlerinin incelenmesi, Egyptology’nin kendisi kadar eski. 19. yüzyıldan bu yana nesiller boyu araştırmacılar, bu sanatçıların eserlerinde kullandıkları teknikleri, pigmentleri ve malzemeleri incelediler. Bununla birlikte, bu araştırmaların çoğu müzelerde yürütüldü ve bu nedenle cenaze şapellerinde ve tapınaklarda bulunan tablolar aynı ölçüde dikkate alınmadı.
Aynı şekilde, arkeologlar, farklı inşaat ve sunum aşamalarını gösteren bitmemiş anıtları inceleyerek Eski Mısır sanatsal süreçlerini yeniden inşa ettiler. Ancak bu çalışmalar, somut kanıtların eksik olduğu boşlukları doldurmak için geleneksel arkeolojik yorumlama ve tahmin tekniklerine dayanmakta.
Şimdi, uluslararası ve çok disiplinli bir araştırma ekibi, başka türlü çıplak gözle görülemeyecek sanatsal yöntemlere ilişkin içgörüler toplamak için taşınabilir tarayıcılar kullanarak yerinde deneyler yürüttü ve bir adım daha ileri gitti.
Yaklaşık 3.000 yıl önce üretilmiş iki resimde, bir nesnenin kimyasal bileşimini fiziksel numune gerektirmeden değerlendirmek için X-ışınlarını kullanan X-ışını floresan görüntüleme (XRF) kullandılar. Resimlerden biri, modern Luksor’un bulunduğu Thebes yakınlarında gömülen bir yetkili olan Nakhtamon’un mezarında bulunan (MÖ 1279 ile MÖ 1213 yılları arasında hüküm süren) Firavun. Diğer resim Menna ve karısının tanrı Osiris’e taptığını gösteren başka bir Mısırlı yetkili olan Menna’nın mezarında bulunuyordu.
Ekibe göre bu resimler, yapımları sırasında yapılan ve daha önce gözden kaçan rötuşların kanıtlarını gösteriyor. Örneğin, II. Ramesses’in resmindeki başlık, kolye ve asa büyük ölçüde elden geçirildi. Menna‘nın hayranlığı tablosunda, bir kolun konumu ve rengi değiştirilmiş, cilt tonunda kullanılan pigmentler orijinal olarak kullanılanlardan farklı ve bu da ince değişiklikleri ortaya çıkarıyor.
Kanıtlar, ya tek tek sanatçıların iş için gerekli gördükleri değişiklikleri yapabildiklerini ya da onları görevlendirenlerin değişiklik talep ettiğini gösteriyor.
Bu araştırma, firavun sanatının ve onu üretmek için kullanılan yöntemlerin, önceden varsayıldığından çok daha karmaşık olduğunu gösteriyor. Bilim adamları, yeni zanaatkarlık işaretleri bulmak ve potansiyel olarak belirli sanatçıların bireysel kimliklerini bulmak için çevredeki nekropoldeki diğer tabloları analiz etmeyi planlıyorlar.