“Eskiden tasarımcılar olarak üzerinde düşünmemiz gereken pek çok nokta vardı.” diyen Flying Mollusk adlı oyun firmasının önemli isimlerinden Erin Reynolds sözlerine şöyle devam ediyor: “Oyuncu yeterince eğlenir mi? Yoksa kısa sürede sıkılır mı? Bir seferde herkese uyacak bir oyun yapma şansınız var.”
Duygu ölçüm teknolojileri üzerinde önemli çalışmaları bulunan Affectiva isimli firmanın çalışmaları, web kameralarından reklamlara pek çok farklı alanda kendisini gösteriyor. Firmanın bir diğer teknolojisi ise bu kez oyun yapımcılarının işine yaradı. İnce yüz hareketlerini algılayan ve analiz eden Affdex isimli teknolojiyle oluşturulan eklenti sayesinde geliştiriciler duygusal farkındalığın işin içine girdiği bir kontrol şeması sunuyor. 4,5 milyonu aşkın yapımcı tarafından tercih edilen popüler oyun geliştirme motorlarından Unity için yayınlanan eklenti pratikte web kamerası üzerinden oyuncunun yüz ifadesini okuyabiliyor.
Bugün pek çok oyunun temelinde duygusal bir deneyim yaşatma amacında olduğuna değinen Affectiva’nın kurucularından Rana el Kaliouby, duygusal tepkimeyi bir kontrol dinamiği haline getirmeyi başardıklarını dile getiriyor.
Bu oyun yüzünüzdeki korkuyu anlıyor
Teknolojinin neler yapabildiğine tanık olan oyun geliştiricisi Erin Reynolds, psikolojik korku oyunu Nevermind’da Affdex’i kullanarak standart kontrolcü yanına oyuncuyla iletişim kurabildikleri ikinci bir yol açtıklarının altını çiziyor.
Nevermind’ın karanlık, ürkütücü dünyasında oyuncu kendini bir akıl hastanesinde buluyor ve bastırılmış, korkutucu geçmişe sahip hastaların tramvalarını deneyim ediyor. Affdex sayesinde oyuncunun korku seviyesine göre bir zorluk seviyesi ayarlayan yapım, böylece ekran başındaki kişiyi güçlü olmaya, korkmamak için direnmeye itiyor.
Tabii ki bir oyunun oyuncularla duygusal ilişkisi hikayeye ve temaya göre değişkenlik gösterebilir. Nevermind’ın aksine çocuklara yönelik oyunlarda erken yaşta duyguları düzenleme ve öfkelerini kontrol etme gibi noktalarda yardımcı olunabilinir. Teknoloji sayesinde oyunlar oyuncuların duygularını ilerleyişte de kullanabilir. Örneğin içeri sızmak istediğiniz bir kalenin korumasına gülümsemeniz veya tehditkar bir yüz ifadesiyle ona bakmanız ilerleyişi değiştirecektir.