Deloitte, 15’inci “Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon (TMT) Öngörüleri” raporunu yayımladı. Rapor; sanal gerçeklik, bilişsel teknolojiler, grafen kullanımı, reklam bloklama, medya gelirlerindeki değişim ve akıllı telefon pazarının bilinmeyen yüzlerine ilişkin çarpıcı detaylar sunuyor.
Deloitte Türkiye Teknoloji, Medya, Telekomünikasyon Endüstrisi Lideri Tolga Yaveroğlu raporla ilgili olarak; “2016 yılına ilişkin TMT öngörülerimiz inovatif teknolojilerin hayatın her alanında gittikçe benimsendiği, birçok alanda veri paylaşımının ön planda olduğu, hızın ve deneyimin her şey anlamına geldiği bir teknoloji dünyasına işaret ediyor. 2016 yılında sanal gerçeklik başlıklarının satışlarının düzenli teknoloji kullanıcıları tarafından 2,5 milyon adet seviyesine ve sanal gerçeklik pazarının ise bir milyar dolara ulaşmasını öngörüyoruz. Bununla birlikte, uzun vadede bakıldığında sanal gerçeklik, akıllı telefon, PC ya da televizyon gibi cihazların ölçeğine ya da yaygınlığına ulaşmakta zorlanacak. Ancak, sürükleyici, duyulara hitap eden teknoloji geliştikçe, bu teknolojinin daha geniş bir kapsamda benimsenmesi belki mümkün olabilir” dedi.
Bilişsel teknolojiler alanında ciddi bir büyüme potansiyeli gördüklerini ifade eden Yaveroğlu; “Bu yıl, ilk yüz yazılım şirketinin sekseninin bilişsel teknoloji şirketi olacağını tahmin ediyoruz. Bu durum, Nesnelerin İnterneti’nin sunduğu potansiyeli açığa çıkararak, bilişim sektörünü zaman içinde bugün bildiğimiz halinin çok ötesine taşıyabilir. Bilişsel teknolojilere, kısa dönemde yeni sanal gerçeklik başlıklarına nazaran tüketiciler tarafından daha az ilgi gösterilse de, bilişsel teknolojiler muhtemelen uzun vadede hem işletmeler hem de tüketiciler için çok daha büyük önem arz edecek” şeklinde konuştu.
Raporda öne çıkan trendler ise şu şekilde:
Teknoloji
- Bilgi teknolojileri (BT) pozisyonlarında kadınlar- eğitim önemli ancak konu eğitimden çok daha öte: 2016 sonu itibariyle gelişmiş ülkelerde kadınların, BT profesyonellerinin sadece %25’ini oluşturması bekleniyor. Bu rakam, 2015 yılındaki orana çok yakın, hatta altında bulunuyor.
- Bilişsel teknolojiler kurumsal yazılımları zenginleştirebilir: 2016’da, cirosal açıdan ilk 100 kurumsal yazılım şirketinin 80’inden fazlasının makine öğrenimi, doğal dil işleme ya da konuşma tanıma gibi bilişsel teknolojileri ürünlerine entegre etmesi bekleniyor. Bu, ilk 100 yazılım şirketinin 64’ünün bir ya da daha fazla bilişsel teknolojiyi içeren ürün ve hizmetler sunduğu 2015’e kıyasla %25’lik bir artışa karşılık geliyor.
- Dokunmatik Ticaret- mobil çevrimiçi ödeme işlemleri hız kazanıyor: Akıllı telefon ve tablet gibi mobil cihazlar üzerinden yaptıkları satın almalarda, üçüncü parti dokunmatik ödeme sistemi kullanan kişi sayısının 2016 yılında %150’lik bir artışla 50 milyona ulaşacağı tahmin ediliyor. Dokunmatik ticaret, perakendecilerin, perakende web sitelerini gezen ancak bunu ödeme süreçlerini zahmetli bulduğu için alışverişe çevirmeyen ve sayısı hızla artan mobil ziyaretçilerden daha fazla faydalanmasına imkân sağlıyor.
- Grafen- şimdi araştır, önümüzdeki on yılda faydasını gör: 2016 yılında, grafen materyal pazar büyüklüğü muhtemelen 10-15 milyon dolar seviyesinde kalacak olsa da, bu alandaki Ar-Ge faaliyetleri yüz milyonlarca dolar büyüklüğünde olacak. Orta vadede, grafen, yıllık değeri milyarlarca dolara ulaşan ürünlere eklenebilir; ancak bu materyalin sunduğu potansiyelin tam olarak değerlendirilmesi onlarca yıl alabilir.
Medya
- Mobil reklam bloklama: 2016 yılı sonunda, mobil reklam bloklamayı tercih eden kullanıcı sayısı, toplamın sadece %0,3’ü olacak. Yani, toplam 70 milyar dolarlık mobil (akıllı telefon ve tablet) reklam pazarının sadece 100 milyon dolarlık kısmı olası bir tehlikede.
- Mobil oyunlar lider ama daha az kârlı: 2016’da akıllı telefon ve tablet gibi mobil cihazların yazılım gelirleri itibariyle lider oyun platformu haline gelmesi ve 2015’dekine kıyasla %20’lik artışla 35 milyar dolar gelir getirmesi bekleniyor. PC oyunları ve oyun konsollarından elde edilecek gelirin ise bir önceki yıla göre %5 ve %6’lık artışlarla, sırasıyla 32 milyar ve 28 milyar dolar olarak gerçekleşmesi bekleniyor. Ancak, oyun başına ortalama gelire bakıldığında, platformlar arasında ciddi farklar olması muhtemel.
- eSpor- düşündüğünüzden hem daha büyük hem daha küçük: eSpor, 400 milyon dolar gelir yarattığı 2015’e göre %25’lik bir artışla 2016’da 500 milyon dolarlık bir küresel gelir yaratacak. eSpor yaklaşık 150 milyonluk düzenli veya aralıklı takip eden izleyici kitlesine ulaşacak. Öte yandan bu rakam aslında; futbol, Amerikan futbolu, basketbol, beyzbol ya da buz hokeyi gibi sporlardan elde edilen ve 4 ila 30 milyar dolar arasında seyreden lig gelirlerinin sadece çok küçük bir bölümüne tekabül ediyor.
- Avrupa futbol gelirleri 30 milyar dolara ulaştı: Avrupa futbol pazarı, 2011-2012 dönemine kıyasla 8 milyar dolarlık bir artış ve yıllık %7’lik bileşik büyüme ile 2016-2017 döneminde ilk kez 30 milyar dolar seviyesine ulaşacak.
- Dijital medya istikrarlı gişe hasılatında düşüşe yol açıyor: 2016’da ABD ve Kanada’da, toplam 1,3 milyar bilet satışı ile gişe hasılatlarının %3’lük bir düşüş kaydetmesi ve 10,6 milyar dolara gerilemesi bekleniyor.
- ABD’de TV alanında erozyon var: 170 milyar dolarlık 2016 beklentisi ile dünyanın en büyüğü olan ABD geleneksel TV pazarının 2016’da en az beş cephede erozyona uğraması bekleniyor: öde izle aboneleri, öde izle penetrasyonunun toplam nüfusa oranı, öde izle aboneliği için ödenen aylık ortalama bedel, antenli TV’ye geçiş yapan tüketiciler, genel nüfusun (özellikle 18-24 yaş grubunun) yayınları canlı ve banttan izlenmesi…
Telekomünikasyon
- Gigabit internet çağının doğuşu- her bit değerlidir: Saniye başı gigabit (Gbit/s) internet bağlantılarının 10 misli artışla ve %70’i ev kullanımı olmak üzere, yıl sonunda 10 milyon aboneye çıkması bekleniyor. Talepteki artış, büyük olasılıkla daha geniş erişilebilirlik ve düşen fiyatların etkisiyle tetiklenecek… 2020 yılı itibariyle gigabit tarifeli internet bağlantısı sunan şebeke abonelerinin sayısının 600 milyona ulaşması bekleniyor ki bu rakam dünyada internete bağlı evlerin büyük kısmına tekabül etmekte.
- Kullanılmış akıllı telefonlar- 17 milyar dolarlık hiç duyulmamış bir pazar: 2015 yılında ikinci el pazarının büyüklüğü 80 milyon adet telefon karşılığında 11 milyar dolara ulaşmıştı. 2016 yılında ise 120 milyon kullanılmış akıllı telefonun takas ya da ikinci el satışlar yoluyla el değiştirmesi ve 17 milyar dolarlık bir satış hacmi yaratması bekleniyor. Ayrıca, 2016’da birinci el pazarında 500 dolar ya da üstü fiyatla satılan, diğer bir deyişle ‘premium segment’ akıllı telefonların %10’luk kısmının, ömrünü tamamlayana kadar 3 ya da daha fazla kez el değiştireceği tahmin ediliyor.
- Fotoğraf paylaşımında trilyon ve ötesi: 2016’da, bir önceki yıla oranla %15 artışla, 2,5 trilyon fotoğrafın paylaşılacağı ya da çevrimiçi depolanacağı öngörülüyor. Bu fotoğrafların %90’ı akıllı telefonlarla çekilirken; dijital SLR, kompakt kamera ya da tabletlerle dizüstü bilgisayarlar kalan %10’luk kısmı oluşturacak. Cihaz hafızasında kalan ve paylaşılmayan trilyonlarca fotoğraf ise bu tahmin rakamlarına dâhil edilmemiştir.
- “Veri amaçlı kullanım” kavramının yükselişi: 2016 yılında, gelişmiş ülkelerdeki akıllı telefon kullanıcılarının %26’sının, herhangi bir haftada, cihazlarını geleneksel arama maksatlı hiç kullanmayabileceği öngörülüyor. Bu bireyler, “veri amaçlı kullanıcılar” olarak değerlendiriliyor; yani iletişimlerini geleneksel sesli aramadan kısa mesaj, sesli mesaj ve OTT video hizmetlerine kaydırmayı tercih ediyorlar.
- VoLTE / VoWiFi- kapasite, erişim ve sunulanlar: En az bir paket bazlı ses hizmeti sunan mobil operatör sayısının 2016 sonunda; 2015 başına oranla 6 misli, bir önceki yılın aynı dönemine oranla iki misli artışla 100’e ulaşması bekleniyor. Raporda, yaklaşık 300 milyon kişinin, Voice over WiFi (VoWiFi) ve/veya Voice over LTE (VoLTE) kullanıcısı olmasının beklendiğinden bahsedilirken, bunun da 2015 başına kıyasla 5 misli bir artışa işaret ettiğine dikkat çekiliyor.